Begeleiding in het onderwijs

Onderwijs

Het beroep van leerkracht is een veelzijdige baan. Door alle verschillende rollen die leerkrachten aan nemen is de werkdruk hoog. Rekening houden met alle verschillen tussen leerlingen is een pittige klus. Zeker als een leerling dan door negatief gedrag extra opvalt, kan dit in het groepsproces als een probleem ervaren worden. De afgelopen jaren heb ik veel ervaring opgedaan met gedragsproblemen in de orthopedagogische behandelsetting. Het waren soms pittige dagen, maar oh.. wat heb ik veel geleerd van deze kids. Ze leerden me achter het gedrag te kijken, om het kind te blijven zien wat angstig, verdrietig of boos is. Juist door deze ervaring besef ik me terdege dat een leerkracht die in de situatie zit, overweldigd door eigen emoties, soms lastig achter het gedrag kan kijken.  In deze situaties observeer ik niet alleen het leerkrachtgedrag, maar ook onderlinge interacties van leerlingen. Door middel van positieve, opbouwende feedback is het mijn doel om leerkrachten vertrouwen te geven in handelen en gedachten. De leerkracht staat sterker voor de groep!

De begeleidingstrajecten kunnen bestaan uit kortdurende ondersteuning in de klas door observeren,  analyseren en de leerkracht (of het team) van adviezen voorzien. Ook voor de directe begeleiding van leerlingen ben ik inzetbaar. Gesprekstechnieken met de methode uit de Consultatieve Leerling Begeleiding kunnen uitkomst bieden om leerkrachten te ondersteunen. De leerkracht wordt zich door middel van deze gesprekstechniek bewust van zijn eigen mogelijkheden om situaties te beïnvloeden.

Neem voor meer informatie gerust contact met me op.  Dan maken we kennis en drinken we kop thee samen.